Logo
Logo

Generalforsamling indkaldelse 2025

Der indkaldes herved til ordinær generalforsamling i Foreningen Aktivhuset Selmersbo torsdag den 21. maj 2026, klokken 15.00

Indkaldelse til ordinær generalforsamling i Selmersbo

Torsdag den 21. maj 2026 kl. 15.00

Dagsorden:

1. Valg af dirigent

2. Valg af referent

3. Valg af 2 stemmetællere

4. Formandens beretning

5. Fremlæggelse af foreningens regnskab/budget

6. Behandling af indkomne forslag

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter

8. Eventuelt

Selmersbos vedtægter kan rekvireres hos Anne Hooge-Hansen, Selmersbo.

Det fremgår af vedtægterne, at Selmersbo skal være samlingssted for Hørsholm-borgere og for frivillige foreninger med et socialt og humanistisk formål (§ 2), og at sådanne foreninger samt Hørsholm-borgere kan optages som medlemmer (§ 3.1).

Det forudsættes, at en forening har mindst 10 personer, som medlemmer.

Reglerne om stemmeret og afstemning på generalforsamlingen fremgår i øvrigt af vedtægternes §5, jf. §§ 12 og 13.

Foreninger og enkeltbrugere, der er tilmeldt Selmersbo som medlemmer, kan opstille kandidater til bestyrelsen. Opstilling af kandidater skal ske senest d. 7. maj inden kl. 15.00 på mail selmersbo@horsholm.dk

Bestyrelsen har følgende sammensætning:

Mogens Buch-Larsen, formand – Jesper Lauritsen, næstformand - Peter Christensen – Rosemarie Schiel – Søren Qvist Fog - Mia-Maja Mogensen – Hanne Wendt (udpeget af seniorrådet).

På valg er: Jesper Lauritsen, Peter Christensen, Mia-Maja Mogensen og Rosemarie Schiel.

Alle er villige til genvalg.

Bestyrelsen opfordrer jeres forening/dig til at overveje, om I/du ønsker at blive optaget som medlem af Selmersbo, såfremt I/du ikke allerede er medlem.

Nye indmeldelser skal ske senest d. 7. maj 2026 inden kl. 15.00, på mail selmersbo@horsholm.dk såfremt man ønsker at deltage i generalforsamlingen.

Vi beder jer/dig ved indmeldelse oplyse såvel postadresse samt eventuel e-mail adresse.

Med venlig hilsen

Mogens Buch-Larsen

Bestyrelsesformand Hørsholm den 24. marts 2026

Årsberetning for 2025 for Foreningen Aktivhuset Selmersbo

Det er nu 17 år siden, at Selmersbo blev 100% brugerstyret.

Efter generalforsamlingen i 2025 ser bestyrelsen således ud:

Mogens Buch-Larsen

Jesper Lauritsen

Peter Christensen

Mia-Maja Mogensen

Søren Qvist Fog

Rosemarie Schiel

Hanne Wendt (udpeget af seniorrådet)

På bestyrelsens konstituerede møde efter generalforsamlingen i 2025 konstituerede bestyrelsen sig med Mogens Buch-Larsen som formand og Jesper Lauritsen som næstformand.

De enkelte bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen. På generalforsamlingen i 2025 blev Mogens Buch-Larsen og Søren Qvist Fog genvalgt.

På denne generalforsamling skal der vælges 4 bestyrelsesmedlemmer. De nuværende bestyrelsesmedlemmer Jesper Lauritsen, Peter Christensen, Mia-Maja Mogens og Rosemarie Schiel er alle villige til genvalg. Lone Sønderbo stiller op som suppleant.

Resultat 2025

Budgettet for 2025 blev opstillet med forventning om, at 2025 ville udvikle sig som 2024. Der blev budgetteret med et underskud på 33.000 kr., men resultatet blev et underskud på 66.000 kr. Årsagen til dette større underskud er primært færre lejeindtægter samt nedgang i café salget. På positivsiden kan anføres, at Selmersbo fik renteindtægter for 17.000 kr., donation fra Østifterne på 6.000 kr., samt en gave fra AAerne på 4.600 kr.. Der erindres om, at der er af 2 omgange indført brugerbetaling til Hørsholm Kommune for Selmersbo. For Selmerbos vedkommende udmøntes brugerbetalingen som en sumbetaling til Hørsholm Kommune. I resultatet for 2025 indgår en sumbetaling til Hørsholm Kommune på 150.000 kr. Derudover har Anne fortsat en 4 dages arbejdsuge.

Bestyrelsen har godkendt årets resultat.

Budget 2026.

I forbindelse med Hørsholm Kommunes budgetlægning for 2026 havde administrationen igen flere såkaldte råderumsforslag, der grundlæggende ville påvirke Selmersbo. Men uden større diskussion blev ingen af de fremlagte besparelser vedtaget. Selmersbo skal fortsat bidrage med brugerbetaling.

Selmersbo har gennem årene opbygget en egenkapital. Egenkapitalen er ved udgangen af 2025 på 310.000 kr. Egenkapital stammer fra overskud på aktiviteter og fester, som medlemmerne i Selmersbo har deltaget i. Bestyrelsen har drøftet hvad størrelsen af en passende egenkapital er. Der er enighed i bestyrelsen om, at Selmersbo ikke skal være en sparekasse. Der skal selvfølgelig stadig være en økonomisk buffer til vedligeholdelse og uforudsete udgifter. Bestyrelsen ønsker derfor at egenkapitalen nedbringes over de næste år, og at dette skal komme medlemmerne af Selmersbo til gavn. I første omgang har bestyrelsen derfor besluttet, at deltagelse i arrangementer som fester og udflugter som udgangspunkt højst skal koste 250 kr. i brugerbetaling. Der er derfor også i budget 2026 afsat 50.000 kr., der skal anvendes som tilskud til fester og udflugter.

Lejeindtægter og café salg er budgetteret i 2026 med baggrund i erfaringerne fra resultatet fra 2025.

Arrangementer

Der har været god gang i aktiviteterne på Selmersbo som frokost, film, foredrag, banko og quiz, ligesom også IT-undervisning, bogklub, strikke eftermiddage, kreativarbejder, gymnastik, yoga m.m. som sammen med foreningernes aktiviteter i 2024 er blevet gennemført til stor glæde for medlemmerne. Der har også været udflugter og fester.

Der blev gennemført følgende arrangementer i Selmersbo i 2025:

Læsegruppe 1 gang pr. måned

Frokost hver fredag

Quiz, 8 gange

Banko, 8 gange

Film Café, 6 gange

Nostalgi hjørnet, 3 gange

Strikkeklub hver torsdag

”De kreative” 1 gang om ugen

Elleve foredrag:

Januar: Søs Stadil om Røde Kors i Kenya.

Februar: Michael Wishmann om livsglæde hele livet – et oplysningsforedrag om bekæmpelse af depression i seniorlivet.

Mads om ”Mad til 3 dage” som sælger en nødforsyningskasse, der indeholder alle nødvendige måltider til 3 døgn.

Marts: Peter Christensen om gamle Hørsholm.

April: Sven Kolstrup om kunstig intelligens.

Maj: Vivi Flindt om ballettens verden.

Juni: Anne Nardi om oplevelser med 3 forskellige statsministre.

August: Lars Tonnesen om man må stjæle andres liv? Ja, hvis vi bevlger os i litteraturens verden.

September: Gorm Rye Olsen om Trump og USA i dag.

Oktober: Niels Storegaard om vejenes historie herunder Kongevejen i Hørsholms’ historie.

November: Heidi Stephansen om vandring fra Rungsted til Nordnorge.

Forårsfest med ABBAGIRLS

Store legedag med kroketspil, kongespil og yatzy.

Sommerfest med Danmarks bedste Benny.

Tøjsalg.

Udflugt til København.

Efterårsfest med Kjeld og Hilda Heick

Frivilligmiddag på Cafe Kaiser i Hørsholm Midtpunkt.

Julefrokost med Bakkesangerinde Ann Farholt

Julearrangement med boder og salg af gløgg og æbleskiver

Mogens viste billeder fra ”Året der gik” i Selmersbo med efterfølgende frokost.

Udover de nævnte arrangementer foregår følgende aktiviteter i Selmersbo:

Billard i alrummet

Fransk

L`hombre

Røde Kors (Nørklerne)

Solsikken med faste møder

Sygeplejeklinik

IT-undervisning

Drop-in IT

Ældresagen foredrag

Ældresagen med bridge

3 Selvkørende gymnastikhold

Selvkørende Yogahold

Anonyme Alkoholikere

Anonyme Narcotics

Dartklub om aftenen

Hjerteforeningen

Hørsholm Jazzkompagni

Herrehjørnet

Tysk

Diverse udlejninger til organisationer og private.

Derudover har Selmersbo deltaget i eller lagt lokaler til følgende aktiviteter:

Deltagelse i Hørsholm kulturdag i Trommen.

SeniorMesse på Sophienlund.

Frivilligcenter og Selvhjælp Hørsholm arrangerede juleaften for seniorer på Selmersbo.

Kvartalsoversigter, månedsoversigter samt hjemmeside og facebook

I samarbejde med Breelteparken og Sophielund udarbejdes hvert kvartal en oversigt over aktiviteterne i centrene. Oversigten udgives i Ugebladet og finansieres af Hørsholm Kommune. Derudover indgår også en journalistisk artikel, hvor aktivitetscentrene vælger emne. Denne artikel kommer i både papir- og netudgaven af Ugebladet samtidigt med at den kvartalsvise seniorside udkommer i papirudgaven af Ugebladet,

Der sendes også en månedsoversigt over aktiviteter ud pr. mail hver måned til medlemmerne af Selmersbo. Der er i dag 500+ medlemmer, der modtager månedsoversigten. Månedsoversigten offentliggøres også på den altid aktuelle hjemmeside: www.selmersbo.dk og på facebook siden i gruppen: Selmersbo Hørsholm. Facebook gruppen har 170 medlemmer, og opslagene ses af op til 100 medlemmer. Udover disse kanaler lægges månedsoversigten også på biblioteket, hos læger, tandlæger, øvrige aktivitetscentre m.m.

Kontanter

Det bliver stedse mere besværligt for Selmersbo at håndtere kontanter. Kun ganske få banker modtager kontanter og det er mod gebyr.

Vi har haft et Mobile Pay nummer i flere år og Selmerbos medlemmer går mere og mere over til at anvende Mobile Pay.

Hvorfor er vi her - kerneværdier

Den vigtigste værdi for Selmersbo er Livsglæde. Glade mennesker, der deltager i socialt samvær, lever længere. Bestyrelsen lægger vægt på, at Selmersbo er en vigtig medspiller i Hørsholm Kommunes aktiviteter, der skal bekæmpe ensomhed. Dette har bestyrelsen stedse for øje, og de mange aktiviteter samt arrangementer og udflugter Bekæmpelse af ensomhed er også understreget i Hørsholm Kommunes Ældrepolitik.

Frivillige

Stor tak til Anne for dygtig manøvrering og styring af de mange administrative opgaver i Selmersbo. Også tak for styringen af de mange aktivitetssucceser i huset. Endvidere er Anne meget dygtig til at holde øje med, at de faste brugere af Selmersbo trives. Samtidig skal der rettes en stor tak til de frivillige, hvis hjælp har været afgørende for, at styringen er lykkedes. I det hele taget kan huset ikke fungere uden de frivilliges hjælp på alle områder. Her skal særligt nævnes den lille kerne af frivillige til ad hoc pasning af kontoret, køkkenpasning, indkøb, hjælp til husets IT-installation samt de mange praktiske opgaver.

Udover den lille kerne af frivillige hjælpere har vi mange andre vigtige frivillige hjælpere både ved undervisning, hjælpere ved frokosterne og de store og mindre arrangementer m.m.

Uden frivillige intet Selmersbo – som vi kender det i dag, hvor der summer af aktivitet.

Jeg vil gerne på bestyrelsens vegne sige tak for den store indsats.

Referat af ordinær generalforsamling i Foreningen Aktivhuset Selmersbo torsdag den 21. maj 2025

1. Valg af dirigent

Uffe Mathiesen blev valgt til dirigent.

2. Valg af referent

Anne Hooge-Hansen blev valgt til referent.

3. Valg af 2 stemmetællere

Uffe Mathiesen foreslog at udskyde dette til det eventuelt blev aktuelt.

4. Formandens beretning

MBL indledte med at takke alle de fremmødte.

Der var ingen kommentarer og beretningen blev godkendt.

5. Fremlæggelse af regnskab/budget

Jesper Lauritsen gennemgik regnskabet for 2025 og uddybede de enkelte punkter i forhold til budgettet.

Herefter blev budgettet for 2026 gennemgået.

6. Behandling af indkomne forslag

Der var ingen indkomne forslag.

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer

Opstillede kandidater:

Jesper Lauritsen, Peter Christensen, Mia-Maja Mogensen og Søren Qvist og Rosemarie Schiel

Alle blev valgt.

Lone Sønderbo stillede op som suppleant - blev valgt.

8. Eventuelt

Karen Sloth henstillede ”Selmersbo’er” til en bedre modtagelse af nye medlemmer.

Rosemarie Schiel opfordrede de kreative malere i huset, at udstille deres værker, i samarbejde med Selmersbo’s leder.

Konstituerende bestyrelsesmøde 2025

Referat af konstituerende møde efter generalforsamling torsdag den 21. maj 2025

Konstituering

Den nye bestyrelse konstituerede sig, som følger:

Formand:

Mogens Buch-Larsen

Næstformand:

Jesper Lauritsen

Bestyrelsesmedlemmer:

Rosemarie Schiel

Mia-Maja Mogensen

Peter Christensen

Søren Qvist Fog

Hanne Wendt (udpeget af Seniorrådet)

Suppleant:

Lone Sønderbo

Eventuelt:

Hanne Wendt ytrede sin tak for at være i Selmersbo’s bestyrelse.

Næste bestyrelsesmøder: Tirsdag d. 15. september og 1. december 2026 kl. 12.00 i Selmersbo

Selmersbo, Selmersvej 13, 2970 Hørsholm, tlf. 4849 4300

Facebook sætter cookies op på din enhed